Lezing / workshop


Deze week werd ik twee dagen na elkaar benaderd of ik een avond wil verzorgen voor een vrouwenvereniging. Zo hoor je daar jaren niets meer van en dan in eens twee dagen na elkaar!
Dat vind ik dus heel leuk!

Ik heb dat eerder al wel lezingen of workshops verzorgd: voor plattelandsvrouwen, voor een huurdersvereniging, voor een woongroep in oprichting, voor jongeren, voor studenten, voor een netwerkavond voor zzp-ers, voor een nieuw te bouwen milieuvriendelijke wijk en voor nieuwe bewoners van een nieuwbouwproject van appartementen.


Allebei de groepen hebben merendeels 50-plus en zelfs vaker nog 60-plus vrouwen, die graag een leuke avond willen hebben maar er ook nog wat van willen opsteken. 

In overleg hebben we besloten het te gaan hebben over wat je nu eigenlijk nodig hebt om fijn te wonen. 

Dus een combinatie van opgeruimd wonen en je huis mooi en gezellig inrichten.

Kijk en dan begint het in mijn hoofd al te borrelen. Eens kijken, wat zou ik allemaal kunnen laten zien? Welke tips kan ik geven? Hoe kan ik het interactief maken? Want alleen maar iets vertellen is niet meer van deze tijd, het is ook fijn als we samen iets kunnen doen....


Ik wil in ieder geval mijn lezing beginnen met 'ons' vakantiehuis op Vlieland. 
Elk jaar - als we daar geweest zijn en weer thuis komen - denk ik telkens weer opnieuw: ''Wat heb je toch maar weinig nodig om fijn te wonen!'

Mijn hele huis is bij thuiskomst altijd zo vol met 'materie'! Zo vol met klussen die gedaan moeten worden. Gras maaien, ramen wassen, stof vegen, planten verzorgen, post wegwerken, zolder opruimen, het fotoboek van mijn familie nog afmaken, een reeks van half-affe projecten - vol goede moed begonnen - die mij aankijken: afwerken of toch maar stilletjes lozen?

Ik denk dat wij allemaal, maar mensen van 50-plus in het bijzonder, dingen hebben liggen die we eigenlijk nog willen/moeten 'afwerken'... Activiteiten die we hebben laten liggen voor als we daar tijd en energie voor zullen hebben. Of zin. Zoals die cursus die we besteld hebben. Of die broodbakmachine waar we grote plannen mee hadden, of die hometrainer die ons na twee weken de neus uit kwam. Hoe fijn zou het zijn als we zouden kunnen kiezen voor wat we nou echt willen met onze tijd. Zeker als we kleiner gaan wonen omdat de kinderen de deur uit zijn.      

Enne... om als we zelf  - of onze partner - ziek worden onze kinderen niet te belasten met het opruimen van all onze spullen. 
Mijn moeder heeft bijvoorbeeld nooit iets opgeruimd en zo waren wij wel 'aan de beurt' toen ze naar een zorgappartement verhuisde. Een vriendin van mij die haar huis heeft verkocht omdat ze gaat samenwonen met haar eerste jeugdliefde, heeft al haar dagboeken doorgelezen en op een paar dierbare fragmenten na alles weggedaan omdat ze er niet aan moet denken dat haar kinderen die dingen zouden gaan lezen als zij er niet meer is.

Ja, daar wil ik het over gaan hebben op die lezing. En natuurlijk geïllustreerd met heel veel voorbeelden om je huis mooi en praktisch in te richten en ook veel opruimtips om echt aan de slag te gaan om ruimte te scheppen, fijner te wonen en lichter te leven!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten