De administratie is weer gedaan!


Het nieuwe jaar is altijd weer een mooi moment om de administratie even door te nemen.

Voor mij betekent dat ik een nieuwe map maak voor mijn bedrijf: Binnenkant 2016 
Een map maar! Een leuke met bloemetjes met natuurlijk een aantal tabbladen met 
facturen, uitgaven, afschriften, belasting, verzekeringen, contracten, routes, diversen.

Ik heb al deze zaken ook digitaal op mijn pc, met mijn uren-administratie en de boekhouding zelf.
Daar maak ik een document (Binnenkant 2015) van die ik voor de zekerheid op sla in de 'cloud'.

De map Binnenkant 2015 houd ik bij de hand voor het geval ik nog iets na wil zien.
De map Binnenkant 2014 wordt nu Binnenkant 2016.
De map van 2014 loop ik nog even na om er eventueel overbodige dingen uit te halen en de inhoud gaat in een grote enveloppe in de kast op zolder met al mijn bewaarde jaar- administraties.

Zo'n stapel heb ik dus niet....

Dan pak ik een nieuwe map (dun mapje maar) voor de Belasting 2015.
Daar komt straks mijn jaarrekening van mijn bedrijf in en de jaaropgave van mijn man.
Daarbij komen de afschriften 2015, de eind-van-het-jaar-saldi van onze (spaar) rekeningen
en de mogelijke aftrekposten, zoals in ons geval mijn aov, ziektekosten en giften.
Als onze boekhouder (snelle Jeroen) komt heb ik alles netjes bij elkaar 
en dan komt er onze aangifte in en later de voorlopige en definitieve aanslag. 
De map belasting 2014 is nu al definitief, die kan dus in een enveloppe naar de zolderkast.

Als laatste pak in onze map met onze huishoudelijke administratie.
Daar staat met grote letters op NU.
Dit in tegenstelling tot telkens een nieuwe map voor 2014, 2015, 2016 enzovoort.
In deze map zitten 30 tabbladen met al onze actuele zaken.
Zoals met de nieuwste (bij een nieuwe kan de oude weg) polissen van onze verzekeringen, 
 zoals die voor ziektekosten, inboedel/wa, levensverzekeringen, aov.
Tabbladen voor inkomsten (salarisstroken van laatste jaar) pensioenen en toeslagen.
En natuurlijk categorieën als huur, water, energie, telefoon en gemeentelijke heffingen.
En een tabblad met daarachter de aankoopbonnen van (grotere) dingen zaken 
die we aangeschaft hebben en waar eventueel garantie op zit.

Ik loop de map altijd even door, stop er wat laatste dingen bij en haal verouderde dingen eruit. 
Zo heb ik gisteren de papieren van de studiefinanciering van onze dochters 
maar eens weggegooid, aangezien ze beide al jaren afgestudeerd zijn.
- Ik heb de dyslexie verklaring van onze jongste dochter nog wel even bewaard -
En ik heb mijn nieuwste donorcodicil formulier er in gedaan, een ouder exemplaar kon weg.

Jaren geleden hebben we alle belangrijke onvervangbare papieren zoals diploma's, pensioenaanspraken, sofinummers, arbeidsovereenkomsten, (levens)verzekeringen 
in een redden-bij-brand-map gedaan en deze ook gescand en in de 'cloud' bewaard.

Daar heb ik ook nog even naar gekeken, maar daar zitten eigenlijk geen wijzigingen in.
Dus een uurtje later was ik KLAAR met mijn administratie.
Dat is ook woongeluk: Intens tevreden met mijn koffie zitten puzzelen op de bank.

Voordelen van maar een map: 
Ik hoef niet elk jaar een nieuwe map voor onze huishoudelijke administratie te maken, 
 Ik hoef bij het opbergen van papieren of het zoeken naar papieren maar een map te pakken.


1 opmerking:

  1. Goed dat je het bijhoud! Het is inderdaad fijn om alles in 1 map te hebben. Op deze manier heb je alles bij elkaar...

    BeantwoordenVerwijderen