Interview over fijn wonen en werken met Maurits Groen




Hoe kijken duurzame koplopers uit het bedrijfsleven en de wetenschap aan tegen leefbaar wonen en werken? En waar halen zij hun inspiratie vandaan?

Journalist Max Christern stelt ze negen vragen rondom leefbaarheid.
Dit keer aan het woord Maurits Groen.





Maurits Groen is één van de meest invloedrijke communicatieadviseurs en ondernemers in de wereld van duurzaamheid. Hij ontwikkelde een super efficiënte solar-lamp en telefoonoplader: WakaWakaLight. Dit jaar werd hij verkozen tot nummer 1 in de Duurzame 100 van Trouw.

Het hele interview is hier te lezen.
Ik vond het vooral leuk om zijn antwoorden op onderstaande vragen te lezen.

Wat is voor jou een plek waar je het best kan werken?

Thuis in Amsterdam, in mijn appartement aan de keukentafel: een van de allereerste tafels van sloophout die Piet Hein Eek ooit maakte. Hij is breed, je kunt er de papieren krant lekker op lezen, met een fruitschaal, bloemen, stapeltjes boeken. De keuken is hoog en lekker licht, en vanachter die tafel kijk ik op de Westerkerk. Op het dakterras staan veel planten, dus het is er ook nog eens groen. Midden in de stad, maar toch rustig, heel eigen en intiem. Ideaal!

In welke mate geloof je dat een gebouw van invloed kan zijn op de mensen die er werken?

Oh, ik geloof daar heel sterk in. Als ik in Amsterdam Zuidoost rond rijd, word ik heel droevig. Wat je daar aan kantoren ziet is intensieve menshouderij. Uren schrijven op fantasieloze, anonieme, onpersoonlijke werkplekken. Wie wil dat nou eigenlijk? Een werkplek moet uitzicht hebben, de ramen moeten open kunnen en er moet groen in de buurt zijn - dat maakt zoveel positief verschil. Ons kantoor in Haarlem is een oud pand met een tuin aan het water. Braamstruiken, appel-, vijgen- en pruimenbomen… In de zomer zitten we daar buiten te werken; we hebben er zelfs kippen gehad. Dat geeft allemaal zoveel energie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten