Wat is je grootste miskoop?


In het woonportret van 15 augustus vertelde Marie-José toen ik haar vroeg wat haar grootste miskoop was zo'n leuk verhaal dat ik daar graag een apart blogje aan wilde wijden.
De miskoop ging over de wasmachine in haar vorige huis.

Marie-José: Ik zette mijn wasmachine - die daar toen in mijn badkamer stond - aan met een schakelaar aan een touwtje.
Dat ging jaren prima, tot op een keer de stoppen doorsloegen.
Als ik de klok van de machine dan ietsje verder zette deed hij het wel weer, maar even later sloegen de stoppen weer door.
Met dat verhaal ging ik naar de wasmachinewinkel.
 
´Mevrouw, dat klinkt als of de klok kapot is, dat is een dure reparatie en zo'n ouwetje is dat niet meer waard!´ Dat was wel even slikken, maar een gevalletje: 'Het is niet anders!' 
Ik zocht een nieuwe wasmachine uit en rekende 700 euro af.

Ik bracht de was die ik had willen wassen naar een vriendin, die mocht in haar wasmachine.
De nieuwe machine kwam de volgende dag, ze sloten hem netjes aan en namen de oude machine gelijk mee. Content met mijn nieuwe trots, deed ik er een wasje in en zette hem aan. Toen sloegen de stoppen door. 'Die lui hebben hem niet goed aangesloten!' dacht ik, 'ik bel morgenvroeg gelijk de winkel, dan moeten zij het maar oplossen!'
Ik stapte op mijn fiets om mijn schone was bij mijn vriendin op te halen toen mij een lichtje opging. Nou lichtje, meer een soort bliksemflits: Het lag helemaal niet aan de machine! 

Daar op de fiets kwam er een fiks aantal verwensingen uit en even later bij de vriendin vertelde ik dat ik een prima werkende machine had laten ophalen en 700 euro voor nop had uitgegeven: ´Hoe suf kun je zijn?´ De vriendin ging koffie zetten en even later sloegen we aan het relativeren. De machine was 17 jaar oud geweest, stel dat de nieuwe ook zo lang mee zou gaan, wat kostte dat dan helemaal per jaar? We rekenden uit dat zoiets dan 41 euro per jaar kost, wat neer komt op nog geen 3,5 euro per maand. Stel dat ik als - alleenstaande - 7 wassen per maand zou draaien dan kostte dat nog geen 50 cent per was. En misschien ging hij nog wel langer mee, dan was het nog minder. En hij was ook zuiniger in energie, dus daar bespaarde ik zelfs ook nog op.
Ik fleurde helemaal op. Een prachtige nieuwe machine voor bijna niets.

Op de terugweg kwam ik mijn bovenbuurman tegen die ook had gehoord over mijn kapotte machine en die vroeg hoe het er nu mee stond. Ik vertelde vrolijk dat ik dan weliswaar 700 euro had uitgegeven aan een machine terwijl die oude het nog prima deed, maar dat ik er vrede mee had want 'Wat kostte dat nu helemaal per wasbeurt?'
Hij hoorde rustig mij aan en zei toen: 'Allemaal mooi en aardig, maar voor die 700 euro had je ook een ticket naar Amerika kunnen kopen.' Dat had hij beter niet kunnen zeggen.... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten