Wijze woorden van Nelson Mandela

 

Nelson Mandela stierf op 5 december 2013 na een lang ziekbed.
De wijze woorden van Mandela waren voor veel mensen een bron van inspiratie.
En hoewel hij er niet meer is, zullen zijn woorden nooit vergeten worden.
Hieronder staan een aantal van zijn mooiste uitspraken:

Ik heb geleerd dat moed niet de afwezigheid van angst is, maar de overwinning ervan. De dappere mens is niet hij die geen vrees kent, maar hij die de strijd aangaat met die angst.’

‘Wat telt in het leven is niet puur het feit dat we geleefd hebben. Het verschil dat we maken in de levens van anderen bepaalt hoe betekenisvol het leven is dat wij leiden.’

‘Een land dient niet te worden beoordeeld naar de wijze waarop de meest aanzienlijke burgers er worden behandeld, maar de minst aanzienlijke.’

‘Je onbelangrijk voordoen bewijst de wereld geen dienst. Er is niets verlichtend aan je klein te maken opdat andere mensen zich bij jou niet onzeker zullen voelen.’

‘Educatie is het krachtigste wapen dat we kunnen gebruiken om de wereld te veranderen.’

‘Wrok is als het drinken van gif en vervolgens hopen dat het je vijanden doodt.’

‘Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof. Een mens leert haten, en als we kunnen leren om te haten dan kunnen we ook leren om lief te hebben. Want liefde is een natuurlijker aspect voor de mens dan haar tegenpool.'

‘Passie vind je niet door het klein aan te pakken, door genoegen te nemen met een leven dat minder is dan het leven dat je zou kunnen leiden.'

‘Ik heb gevochten tegen witte dominantie, en ik heb gevochten tegen zwarte dominantie. Ik heb het ideaal gekoesterd van een democratische en vrije samenleving, waarin elk persoon leeft in harmonie met elkaar en met gelijke kansen. Dit is het ideaal waar ik voor leef en hoop uit te zien komen. Maar mijn heer, als het moet, is het een ideaal waarvoor ik bereid ben te sterven.’

‘Als ik alles opnieuw kon doen zou ik het precies hetzelfde doen, zoals elke man die zichzelf een man durft te noemen.’

‘Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het is gedaan.’

‘Vrijheid gaat niet zozeer over het loskomen van de boeien, maar om het leven op een manier waarbij je anderen respecteert en hun vrijheid vergroot.’

‘Educatie is de motor achter persoonlijke ontwikkeling. Het is door educatie dat de dochter van de boer een dokter kan worden, de zoon van de mijnwerker het hoofd van de mijn kan worden, dat het kind van een landarbeider de president van een groots land kan worden. Wat we doen met wat we hebben, niet met wat ons gegeven wordt, is dat wat ons van elkaar onderscheidt.’

‘Opdat je keuzes weerspiegelingen zijn van je hoop, niet van je angst.

‘Een leider is als een herder. Hij blijft achter zijn kudde, laat de slimste voorop lopen, waarna de rest volgt, zich niet realiserend dat ze al die tijd van achteren uit worden geleid.’
 
 
 
En hieronder de link naar een prachtige Ted Talk van Boyd Varty
 
Van harte aanbevolen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten